Hoe verhoog je interactie op je Facebookbericht?

Als zaakvoerder of marketeer dromen we graag van virale berichten. Duizenden mensen bereiken met ons verhaal. Hoe maximaliseer je de kans om viraal te gaan? Door te relevante inhoud natuurlijk.

Als je die relevante inhoud dan ook nog eens op de perfecte manier verspreid, kom je al een heel eind. Buzzsumo analyseerde in januari 1 miljard Facebookposts om te zien wat de succesfactoren zijn voor interactie met je posts. Ik zet hun bevindingen voor jou op een rijtje

Welke posts zorgen voor reactie van je fans?

Video wint nog steeds aan belang. Het is niet voor niets dat YouTube een van de grootste social media kanalen is. Recent kwam daar ook livestreaming bij. Eerst vochten Meerkat en Periscope een strijd uit om de livekijker. Periscope trok aan het langste eind, maar intussen biedt ook Facebook live video aan.

Let erop dat je opgenomen video’s ook op Facebook zelf plaatst. Uit de studie bleken zogenaamde “native video’s” op Facebook 6 keer zoveel interacties te krijgen dan video’s vanop YouTube.

Heb je geen eigen video om mee te scoren? Geen probleem, stel vragen aan je publiek. Posts die een vraag bevatten geven het beste resultaat volgens Buzzsumo.

Daarna volgen posts met afbeeldingen. Welke beelden gebruik je best? Wel, blijkbaar zorgen Instagram afbeeldingen voor iets meer interactie dan beelden die je rechtstreeks op Facebook zet.

Vermijd links en hashtags

Links naar artikels zorgen voor een pak minder reactie, net als zaken die je weggeeft en kortingen die je online zet. Hoe doe je een artikel dan toch nog slagen? Hierbij plaats ik wel een belangrijk kanttekening: de interacties waarvan sprake zijn likes, shares en comments. Klikken op het bericht horen daar dus niet bij.

Geen hashtags op Facebook! Waar hashtags op Instagram en Twitter heel populair zijn, zorgen ze op Facebook voor een negatieve impact. Niet doen is de eenvoudige boodschap.

Hoe lang mag mijn statusupdate zijn?

Wees kort! Dat is de stelregel voor je posts. Dat mag je best letterlijk nemen. In de analyse is duidelijk te zien dat posts onder de 50 tekens haast dubbel zoveel interactie geven dan posts boven 150 tekens.

Wanneer is jouw moment?

Uit de statitieken van je eigen Facebookpagina kun je afleiden wanneer je fans actief zijn. Globaal bekeken is zondag de ideale dag om een nieuw bericht te posten.

Het ideale tijdstip om engagement uit je bericht te halen is tussen 22.00u en 0.00u.

Dat zijn niet de meest voor de hand liggende momenten. Toch is er een logische verklaring voor. Op die momenten komen relatief weinig nieuwe zaken online. Daardoor is de concurrentie een stuk lager en dat zorgt voor meer interactie met jouw bericht.

Welke van die tips pas jij met succes toe?

Nog vragen?

Heb je vragen over het gebruik van social media voor je zaak? Ik geef je binnen 48 uur een antwoord, gegarandeerd!

Vraag het nu

tomgrammensHoe verhoog je interactie op je Facebookbericht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *