Hoe verhoog je interactie op je Facebookbericht?

Als zaakvoerder of marketeer dromen we graag van virale berichten. Duizenden mensen bereiken met ons verhaal. Hoe maximaliseer je de kans om viraal te gaan? Door te relevante inhoud natuurlijk.

Als je die relevante inhoud dan ook nog eens op de perfecte manier verspreid, kom je al een heel eind. Buzzsumo analyseerde in januari 1 miljard Facebookposts om te zien wat de succesfactoren zijn voor interactie met je posts. Ik zet hun bevindingen voor jou op een rijtje

Welke posts zorgen voor reactie van je fans?

Video wint nog steeds aan belang. Het is niet voor niets dat YouTube een van de grootste social media kanalen is. Recent kwam daar ook livestreaming bij. Eerst vochten Meerkat en Periscope een strijd uit om de livekijker. Periscope trok aan het langste eind, maar intussen biedt ook Facebook live video aan.

Let erop dat je opgenomen video’s ook op Facebook zelf plaatst. Uit de studie bleken zogenaamde “native video’s” op Facebook 6 keer zoveel interacties te krijgen dan video’s vanop YouTube.

Heb je geen eigen video om mee te scoren? Geen probleem, stel vragen aan je publiek. Posts die een vraag bevatten geven het beste resultaat volgens Buzzsumo.

Daarna volgen posts met afbeeldingen. Welke beelden gebruik je best? Wel, blijkbaar zorgen Instagram afbeeldingen voor iets meer interactie dan beelden die je rechtstreeks op Facebook zet.

Vermijd links en hashtags

Links naar artikels zorgen voor een pak minder reactie, net als zaken die je weggeeft en kortingen die je online zet. Hoe doe je een artikel dan toch nog slagen? Hierbij plaats ik wel een belangrijk kanttekening: de interacties waarvan sprake zijn likes, shares en comments. Klikken op het bericht horen daar dus niet bij.

Geen hashtags op Facebook! Waar hashtags op Instagram en Twitter heel populair zijn, zorgen ze op Facebook voor een negatieve impact. Niet doen is de eenvoudige boodschap.

Hoe lang mag mijn statusupdate zijn?

Wees kort! Dat is de stelregel voor je posts. Dat mag je best letterlijk nemen. In de analyse is duidelijk te zien dat posts onder de 50 tekens haast dubbel zoveel interactie geven dan posts boven 150 tekens.

Wanneer is jouw moment?

Uit de statitieken van je eigen Facebookpagina kun je afleiden wanneer je fans actief zijn. Globaal bekeken is zondag de ideale dag om een nieuw bericht te posten.

Het ideale tijdstip om engagement uit je bericht te halen is tussen 22.00u en 0.00u.

Dat zijn niet de meest voor de hand liggende momenten. Toch is er een logische verklaring voor. Op die momenten komen relatief weinig nieuwe zaken online. Daardoor is de concurrentie een stuk lager en dat zorgt voor meer interactie met jouw bericht.

Welke van die tips pas jij met succes toe?

Nog vragen?

Heb je vragen over het gebruik van social media voor je zaak? Ik geef je binnen 48 uur een antwoord, gegarandeerd!

Vraag het nu

tomgrammensHoe verhoog je interactie op je Facebookbericht?
Lees verder

4 zaken die ik onthoud van World IA Day

Op 20 februari verjaart de ijsbeer van o’Reilly. Dat doet hij al 18 jaar, en het is meteen ook de de dag waarop World Information Architecture Day wereldwijd op de kalender staat. Ik was zelf aanwezig in Gent waar zes sprekers hun visie op IA, UX design, enz. gaven. Hier is wat ik ervan onthou.

1. Informatie architectuur overstijgt digitaal

Eric Reiss, auteur van o.a. Usable Usability, startte zijn slotpresentatie met een stukje geschiedenis. Je vindt overal elementen van informatie architectuur terug. In de indeling van de dranken in een bar bijvoorbeeld, of de plaats van je besteklade in de keuken.

Eric Reiss presentatie

Eric Reiss presenteer 650 jaar oude persona’s

Eerder op de dag, schudde Karl Gilis van AGConsult de eventuele langslapers in de zaal meteen wakker. In zijn presentatie gaf hij aan niet te geloven dat de zaken heel erg veranderd zijn sinds de opkomst van het internet.

Hij verwees naar de opkomst van nieuwe designideeën zoals carrousels, die niet conversieverhogend werken. Dat toonde hij aan met enkele voorbeelden uit zijn eigen werk.

Ook Hannes Van de Velde sprak over de manier waarop hij met In The Pocket nieuwe projecten aanpakt. Zij kneedden de Golden Circle zodanig om die in een designomgeving beter tot zijn recht te laten komen:

  • De start ligt nog steeds bij de motivatie, waarom een concept uitgewerkt wordt.
  • Daarna komt het voorwerp van het project tot stand in wat ze maken (wat).
  • Om uiteindelijk tot het design en de manier van uitwerken in de architectuur en het design (hoe).

2. Het tijdperk van chat is aangebroken

E-mail blijkt toch nog niet dood te zijn, wat veel mensen je ook laten geloven. Maar voor je weer aan massamailings begint, lees je best even de kanttekeningen die Bart De Waele daarbij maakte.

De CEO van Wijs, en gastheer voor het evenement, gaf de aanwezigen zijn visie op waar de communicatie op het internet de komende jaren naartoe gaat. Hij kaderde zijn idee in 3 tijdperken:

  • Het tijdperk van search dat een strijd werd tussen Altavista, Yahoo, … met Google als de duidelijke winnaar.
  • Dat werd opgevolgd door de sociale era, met Facebook als heersend merk, na een strijd met Myspace, Netlog, Hyves, enz.
  • Vandaag zijn we aangekomen bij het derde tijdperk, dat van de chat. Welk merk dat tijdperk uiteindelijk zal overheersen is nog niet duidelijk. Het Chinese WeChat is daar alvast een van de uitdagers van Facebook.

In het chattijdperk zullen we stilaan terugkeren naar push, maar met de belangrijke nuance dat de communicatie niet generiek of op de massa gericht is. Voorbeelden daarvan zijn het recent gelanceerde nieuwskanaal Quartz of de virtuele assistent Amy. Beide systemen zetten gepersonaliseerde conversatie met je op die heel intuïtief overkomt.

3. Alles in zijn context plaatsen

If content is king, then context is the kingdom.

Zo zei Eric Reiss het in zijn bespreking, en dat vat voor mij de essentie van de dag samen. De meerwaarde van de informatie architect zit in het toevoegen van de juiste context aan goede copy, zodat er een geheel ontstaat dat de vraag van de eindklant beantwoord.

Dat er voor ons nog talloze uitdagingen in het verschiet liggen werd duidelijk gemaakt door Sjoera Roggeman (iCapps) die inviel voor haar zieke collega Tine Lavreysen. Zij bracht had het over No UI, waarbij het product geen interface is en het geheugen de UI moet vormen.

Een van de voorbeelden die ze aanhaalde, was de mogelijkheid om Nest Protect (de rookmelder van de populaire thermostaat van Google) uit te schakelen door ernaar te zwaaien. De “wave” functie verloor echter zijn waarde toen uit testen bleek dat in paniek zwaaien ook het alarm deactiveerde. Dat is uiteraard niet het gewenste resultaat in deze gebruikerservaring.

4. Oorzaken en oplossingen voor weerstand

Joris Walraet is senior program manager van Wijs en geeft daarnaast ook leiderschapstrainingen. In de vorm van een workshop gaf hij ons enkele kapstokken mee om beter met klanten te kunnen omgaan.

Hij zette daarbij uiteen dat iedereen in zijn eigen “werkelijkheid” leeft en dat het niet eenvoudig is om iets uit te leggen aan iemand die niet dezelfde context heeft. Bovendien doen je hersenen veel zaken automatisch, waardoor het als expert nog moeilijker is om uit te leggen waarom en hoe je iets gedaan hebt.

Afsluiten deed hij met een introductie in de Discovery kleurentheorie die je kunt inzetten om het profiel van de mensen waarmee je aan tafel in te schatten. Door die analyse te maken, is het mogelijk om beter in te spelen op de eisen van je gesprekspartner.

Alles samen was WIAD 2016 voor mij een heel geslaagd evenement. Ik deed er leuke inzichten op. De sprekers brachten diverse inzichten, die samengenomen toch een genuanceerd verhaal brachten.

tomgrammens4 zaken die ik onthoud van World IA Day
Lees verder

Een responsive website, ideaal voor je zaak

Elke Vanraes heeft met beautysalon.be een mooie referentie voor haar schoonheidssalon op het internet. Ze kan met dit generieke webadres genieten van een herkenbare en eenvoudig te onthouden webstek. De website zelf was aan vervanging toe. De layout zag er al wat verouderd uit. Het belangrijkste argument voor de vernieuwing was evenwel een responsive website. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone, en er zijn heel veel situaties waarbij je die gebruikt om bijvoorbeeld een adres op te zoeken. Responsive design zorgt ervoor dat je website op elk toestel op een gebruiksvriendelijke manier weergegeven wordt.

Daar heb ik met de bouw van haar nieuwe site verandering in gebracht. In een maand tijd werd er een WordPress website opgezet, een thema aangekocht en aangepast, nieuwe foto’s gemaakt of aangekocht en heb ik nieuwe teksten geschreven om haar behandelingen en producten in klare taal uit te leggen.

Dankzij de nauwe samenwerking en wekelijks contact is het hele project in heel korte tijd afgerond en kan ze nu genieten van haar nieuwe website. Helemaal nieuw is trouwens de mogelijkheid om online een afspraak aan te vragen.

Online agenda waarop klanten een afspraak kunnen maken

Wist je trouwens dat er handige programma’s bestaan, al dan niet betalend, waarmee je eenvoudig je agenda online beschikbaar kan maken zodat klanten zelf hun afspraakmoment kunnen kiezen? Een programma zoals Calendly, Booksteam, Simplybook.me of Planyo kunnen uw werk tot een minimum beperken. Ze bieden je heel wat mogelijkheden zoals:

  • Zelf je openingsuren instellen/wijzigen
  • Verschillende medewerkers beschikbaar maken
  • De afspraak meteen synchroniseren met je eigen agenda in Outlook, Google Calendar of iCal
  • Klanten via sms of e-mail automatisch bevestigen als hun afspraak bevestigd of gewijzigd werd
  • En terugkerende klanten kunnen er gegevens eenmalig ingeven om telkens opnieuw afspraken te maken

Wat zoeken jouw klanten op je website?

Voor Beautysalon Elke was dat niet de opdracht. Mijn advies voor jouw online communicatie? Denk goed na over wie je bent en hoe je klanten jou zien. Je website moet dezelfde sfeer en aantrekkelijkheid hebben als je winkel of praktijk. Enkel op die manier herkennen klanten zich in de beiden, en straal je overal hetzelfde imago uit. Als je dus geen zin hebt om elke dag je e-mails te beantwoorden, zet dan ook geen contactformulier op je website, maar vraag mensen om telefonisch contact op te nemen.

tomgrammensEen responsive website, ideaal voor je zaak
Lees verder